Sukcesami cieszy się dwoje ósmoklasistów: Katarzyna Bera ze znakomitym wynikiem rywalizowała o tytuł “Zimowego Mistrza Wypracowań”, zdobywając czwarte miejsce na 312- tu uczestników z całej Polski, natomiast Kacper Kojacz powtórzył swój sukces sprzed roku i zakwalifikował się do etapu centralnego XXVII edycji ogólnopolskiego Konkursu Historycznego "Losy Żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 1531-1683. Od Obertyna do Wiednia".

Swoją klasę potwierdzili też piątoklasiści: Alan Mrozik I Bartosz Matałowski zdobyli drugie i trzecie miejsce w corocznym konkursie "Mistrz Szybkiego Mnożenia", przy czym Alan cieszył się tytułem Mistrza już jako trzecioklasista i obronił go rok później, a Bartosz w ubiegłym roku ukończył konkurs na ósmym miejscu wśród czwartoklasistów z całej Polski.

POPISAŁA SIĘ TALENTEM. UCZENNICA Z MÓJCZY 4. W POLSCE W RYWALIZACJI NA WYPRACOWANIA

Czy lubisz i potrafisz pisać wypracowania? Na to pytanie twierdząco odpowiedziało 312 śmiałków z całej Polski. W tym gronie znaleźli się nie tylko uczniowie szkół podstawowych, ale także licealiści, a nawet osoby dorosłe, w tym nauczyciele. Wszyscy rywalizowali o tytuł "Zimowego Mistrza Wypracowań". W szranki stanęła także uczennica Szkoły Podstawowej w Mójczy - Katarzyna Bera. Efekt? Blisko 120 napisanych i pozytywnie zweryfikowanych przez ekspertów wypracowań, 1130 punktów zdobytych i znakomite 4. miejsce na koniec zmagań!

Zadanie polegało na tym, aby przez przeszło dwa miesiące - od Świąt Bożego Narodzenia do końca lutego - napisać jak najwięcej wartościowych tekstów. Najpierw należało zarezerwować temat z listy, a potem przystąpić do pracy. Przesłane w wyznaczonym terminie wypracowanie zawierające określoną z góry liczbę znaków było oceniane przez ekspertów. Tylko te najlepsze opublikowane zostały w serwisie Dyktanda.pl, a ich autorzy nagrodzeni punktami. Dla przykładu - za tekst, np. analizę wiersza, charakterystykę postaci, czy rozprawkę, mający liczyć przynajmniej 4 tysiące znaków, można było otrzymać maksymalnie 12 punktów.

Wachlarz tematyczny prac był bardzo szeroki. Na warsztat szły utwory poetyckie: Jana Twardowskiego, Tadeusza Różewicza, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Mirona Białoszewskiego, Williama Szekspira czy Petrarki, a także epickie powieści historyczne Henryka Sienkiewicza, lektury znane z klas 6-8, literatura popularna, a nawet dziecięca. Analizie poddane zostały także związki frazeologiczne, ich geneza i zastosowanie oraz błędy językowe, a nawet pojęcia z zakresu językoznawstwa i teorii literatury.

Ogólnopolski sukces 8-klasistki z Mójczy Katarzyny Bery to efekt systematycznej pracy. Polegała ona również na poznawaniu nowych utworów, szczególnie tych wykraczających poza program szkoły podstawowej i opracowywaniu motywów literackich z uwzględnieniem epok literackich oraz analizowanie i interpretowaniu utworów poetyckich. Katarzynę Berę do sukcesu poprowadził nauczyciel języka polskiego - Łukasz Wilczkowski, który czuwał nad poprawnością merytoryczną i stylistyczną wypracowań. Codzienna, wielogodzinna praca w tym tandemie zaowocowała blisko 120 wypracowaniami, które zostały bardzo wysoko ocenione przez ekspertów.

8-KLASISTA Z MÓJCZY PONOWNIE WŚRÓD NAJLEPSZYCH MŁODYCH ZNAWCÓW HISTORII W KRAJU!

Historia jest nauczycielką życia. O tym, co wydarzyło się przed wiekami, doskonale wie uczeń Szkoły Podstawowej w Mójczy Kacper Kojacz, który zakwalifikował się do etapu centralnego XXVII edycji ogólnopolskiego Konkursu Historycznego "Losy Żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 1531-1683. Od Obertyna do Wiednia". Tym samym 8-klasista powtórzył sukces sprzed roku i znalazł się w gronie najlepszych młodych znawców historii w Polsce! Wielki finał imprezy z udziałem Kacpra odbędzie się w dniach 9-11 czerwca w Warszawie.

Znajomość historii jest na wagę złota. Sprawne poruszanie się wśród wydarzeń z przeszłości ułatwia dziecku rozumienie ważnych wartości. Poznając losy bohaterów sprzed dziesięcioleci i stuleci, młody człowiek ma okazję zadać sobie ważne pytania:  Dla jakich idei ludzie poświęcali zdrowie lub nawet życie? Jak warto w życiu postępować? Czy dawniej i dziś ludzie tak samo mocno kochają – ojczyznę, wolność, drugiego człowieka?

Kacper Kojacz jest prawdziwym pasjonatem historii. Do tytułu laureata Przedmiotowego Konkursu Historycznego, który zdobył już jako 6-klasista, skrupulatnie dokłada kolejne. W ubiegłym roku szkolnym błyszczał w Ogólnopolskim Konkursie Historycznym „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 972 – 1514. Od Cedyni do Orszy”, będąc bezbłędnym i bezkonkurencyjnym w etapie rejonowym i zajmując 2. miejsce na szczeblu wojewódzkim! Niestety, ze względu na pandemię, finał został odwołany.

Tym razem ogólnopolska odsłona zmagań wydaje się być niezagrożona. Wcześniej 8-klasista z Mójczy znakomicie zaprezentował się w etapie szkolnym, potem potwierdził swoją klasę w etapie rejonowym, a następnie uzyskał 3. wynik w całym województwie świętokrzyskim, uzyskując 92-procentowy wynik. Kacpra do konkursu przygotowywał nauczyciel historii Andrzej Dostał.

Tym samym znalazł się w doborowym towarzystwie najlepiej rokujących młodych historyków w Polsce. Każde z województw będzie reprezentować czworo uczniów wyłonionych w dwustopniowych eliminacjach.

Kacprowi życzymy kolejnych sukcesów i gratulujemy tego, że już teraz przeszedł... do historii Szkoły Podstawowej w Mójczy.

MISTRZOWIE SZYBKIEGO MNOŻENIA WYŁONIENI, UCZNIOWIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ W MÓJCZY WŚRÓD NAJLEPSZYCH!

Prawa matematyki obowiązują wszystkich. Dlatego rola królowej nauk w procesie edukacji jest nie do przecenienia. Taka myśl przyświeca organizatorom corocznego konkursu "Mistrz Szybkiego Mnożenia". Na czym on polega? Każdy z finalistów ma tylko 5 minut na wykonanie jak największej liczby działań mnożenia w zakresie do 100. I tym razem reprezentanci Szkoły Podstawowej w Mójczy spisali się znakomicie. Wśród 5-klasistów z całej Polski Alan Mrozik zajął 2. miejsce, a 3. lokatę wywalczył Bartosz Matałowski. Wyniki obu młodych matematyków są imponujące. Alan w 300 sekund udzielił 354 poprawnych odpowiedzi, a Bartek 353!

Można śmiało stwierdzić, że rywalizacja o tytuł "Mistrza Szybkiego Mnożenia" jest specjalnością Alana Mrozika. Już jako 3-klasista nie miał sobie równych nie tylko w swojej kategorii wiekowej, ale także w gronie wszystkich śmiałków. Rok później Alan pokazał, że wywalczenie tytułu mistrza nie było dziełem przypadku. W 2021 roku ponownie był nie do pokonania, dzięki czemu triumfował drugi rok z rzędu. Już wówczas do grona najlepszych pukał Bartek Matałowski, który ubiegłoroczną odsłonę ukończył na 8. miejscu wśród czwartoklasistów z całej Polski.

Również tym razem Alan Mrozik pokazał klasę. 354 poprawnie wykonane działania w 300 sekund musi robić wrażenie. Bartosz Matałowski ten wynik niemal zdublował, gdyż wykonał w tym czasie zaledwie o jedno matematyczne obliczenie mniej - 353. W klasyfikacji generalnej (bez podziału na kategorie wiekowe) reprezentanci Szkoły Podstawowej w Mójczy zajęli odpowiednio 3. i 4. miejsce w całej Polsce. Ich dokonania niech będą inspiracją dla kolejnych młodych matematyków.

Z tą myślą odbyło się uroczyste wręczenie nagród. Marta Puchała - dyrektor placowki obu "mistrzom" w obecności wszystkich uczniów wręczyła pamiątkowe dyplomy i nagrody rzeczowe, życząc im dalszych sukcesów. Gratulacje należą się też nauczycielce matematyki - Monice Brzozowskiej-Szcześniak, pod której batutą uczniowie przygotowywali się do batalii.

Rywalizacja o tytuł najlepszego z najlepszych w mnożeniu z rok na rok cieszy się coraz większą popularnością. Do grona uczniów z polskich szkół już w poprzedniej odsłonie dołączyli śmiałkowie z placówek zagranicznych. Zasady corocznie są niezmienne. Najpierw trzeba zabłysnąć na własnym podwórku. Następnie uczniowie, którzy uzyskali najlepsze wyniki w swoich szkołach, przystępują do decydującego starcia. Na błędy nie ma miejsca. Trzeba wykazać się wiedzą, refleksem, odpornością psychiczną i umiejętnością działania pod presją czasu. W przypadku Alana Mrozika i Bartosza Matałowskiego trzeba przyznać, że obaj w stu procentach wykorzystali swoje pięć minut.

Szkoła Podstawowa w Mójczy